A Médiapiac néhány éve már jelentős arculatváltáson esett át, ezért most arculatfrissítésben gondolkodtunk.
A megoldás ihletője az „ecofont” volt, amely egy érdekes ötleten alapuló betűtípus: tervezői a meglévő betűkészleteket szó szerint kilyukasztották apró, a szokásos 12-14 pontos betűnagyságnál nem is látható lyukakkal. Ezek az pici lyukacskák azonban a nyomtatásnál komoly megtakarítást jelentenek, hiszen a lyukak képpontjaira nem kell festékanyagot szórni. Betűtípustól függően 25-50 százalékos is lehet a megtakarítás. A környezetvédő betűtípust pénzért árulják, weboldalukról azonban egy ingyenes betűkészlet is letölthető.
Úgy gondoltuk, tudunk még a fenti megoldásnál is hatékonyabb javaslattal előállni. A média iparágat amúgy is sok méltatlan támadás éri, egyik vezető médiuma legyen tehát példamutató. Mert a korszellem azt diktálja, hogy minden erőforrásunkkal bánjunk takarékosan, és mert amúgy is elkötelezettek vagyunk a téma iránt.
Egy olyan megoldást javasoltunk, ahol a meghatározó tipográfiai elemek felületét csíkozással tettük festéktakarékosabbá. A címrendszer és a maga a lap logója is ilyen. Ezt a megoldást vittük tovább a képeken is, ahol a központi részek kivételével a kompozíció szempontjából fontos, de információtartalommal nem rendelkező részek is csíkozást kapnak. Ez érvényesült minden más felületen is a lapban, például az élőfejen vagy egy-egy flekkben.
Ezzel egy időben - szintén a mi javaslatunkra - a lap áttért olyan papír használatára, amely fele-lős erdőgazdálkodásból származik.
Olyan design megoldás kiötlése volt célunk, amely megfelel az aktuális design trendeknek, de azokon túlmutató üzenetet és értékeket képvisel.
…És hogyan látják ezt a változást a megbízónk oldaláról?
„A Café Design 2014 elején keresett meg minket azzal a proaktív javaslattal, hogymegújítanák a Médiapiac szaklap arculatát, összhangban a nemzetközi környezettudatos trendekkel. Erre mi nyitottak voltunk, annál is inkább, mert a tárgyalások, megbeszélések során több alkalommal is érkezett szakmabeliektől olyan visszajelzés, hogy tartalmát tekintve a Médiapiac friss és érdekes, a tartalmak megjelenítése ugyanakkor elöregedett. Fennállt tehát egy marketing probléma: a dizájn nem támogatja eléggé a tartalmak befogadását, a velük szembeni érdeklődés, elköteleződés kialakulását. Éppen ezért örültünk Simon Attila, a Café Design vezetője javaslatának, hogy a szintén az ügynökség által tervezett korábbi arculatot lecseréljük.
A javaslat a következő volt: vegyük alapul a környezettudatos trendeket, így a betűtípustól kezdve a papírválasztáson át a képek megjelenítéséig minden elem megjelenése igazodjon ehhez a célhoz. Természetesen ez a cél inkább egy erős másodlagos pozitívum, hiszen elsődlegesen azt a tartalmi és marketingszempontot kellett figyelembe vennünk, hogy a megjelenés támogassa a tartalom befogadását, és az öregecske imázst frissíteni tudjuk. Mivel médiával, marketinggel foglalkozunk, és az olvasóink ennek megfelelően trendekre érzékenyek és kritikusak, nem engedhetjük meg magunknak az elöregedést.
Természetesen felmerül a – logikus, ám alapjaiban mégis csak téves – kérdés, hogy ha ennyire környezettudatosak vagyunk, miért nem tértünk át az "online-only" működésre?
1. Bár – sajnos – kevéssé tudott tény, a papíripar többet tesz a környezetért, mint amennyit elvesz tőle, így környezetjavító hatása (pl. tudatos ültetés révén) nagyobb, mint a környezetterhelő. Így tehát akik a fák kivágására hivatkoznak, nem veszik figyelembe a vonatkozó kutatási eredményeket, és figyelmük átsiklik az elektronikus működés környezetterhelése fölött is. E kettő pontosabb ismerete alapján lehetne csak érdemi vitát folytatni ezek összevetéséről.
2. A Médiapiac márka azon platformokon kínál tartalmakat, amelyeken keresztül a közönséget a leghatásosabban, leghatékonyabban tudjuk elérni. Jelenleg a magyar piacon,a mi szegmensünkben a print platform ezek közül még nem vehető ki. Ez marketing kérdés.
3. A print formátum tehát releváns és hatékony még mindig, így ezen belül kellett megoldanunk a tartalmi, marketing és környezeti célok elérését.
A dizájn pozitív fogadtatásra talált, a 2014 végi digitális megújulásunk során számos elemet felhasználtunk a print megújulás elveiből és tanulságaiból.”
Török Diána
főszerkesztő
Médiapiac